zondag, december 18, 2005

Het benaderen van verstandelijk gehandicapten:
- hoe maak ik een boodschap begrijpelijk?
- hoe stel ik me voor?
- proberen me in te leven in een mens met het EQ / IQ van een kind en er contact mee te houden
- wat moet ik beslist niet doen, zeggen of nalaten
- hoe kan ik het beste een anamnese verrichten?
- hoe kan ik het beste een lichamelijk onderzoek verrichten?
Duur: ik ben van mening dat dit een continu leerproces is en dat ik -mocht ik in opleiding komen- er de volle opleidingsduur voor nodig zal hebben en zelfs daarna nog nieuwe leerervaringen op zal doen.
Methode & Wie : letten op de signalen die bewoners afgeven (hoe subtiel dan ook), feedback van verzorgenden vragen, openstaan voor kritiek en actief vragen aan mensen die deskundig zijn. Actief contact zoeken met bewoners.



Belanghebbenden / Gezaghebbenden / Voogdijschap / Andere partijen:
- alle juridische ins en outs
- mijn attitude
- wat wil ik zelf, waar blijf ik en hoe maak ik dat duidelijk?
- BOPZ ea.
- Hoe ga ik het beste om met vragen over stoppen van therapie, levensbeeindiging, euthanasie, al dan niet insturen naar een ziekenhuis bij zwakbegaafden, wilsonbekwamen?
Duur: dit moet binnen een jaar kunnen.
Methode & Wie: zelf studeren, vragen als ik het niet weet (collega artsen), situaties doorspreken, er keer op keer weer bij stilstaan dat ik de eindverantwoordelijke ben en dat ik mijn eigen koers moet varen, lastige vragen eens op een rij zetten en me gaan afvragen of ik op dit soort vragen wel in wil gaan.



Acute geneeskunde, hoe om te gaan met bepaalde situaties:
- epileptie
- verslikking / stikken
- acute longklachten (COPD, astma)
- hartinfarct
- vergiftiging
- zelf mutilatie
- bloedingen
- shock
- wat hoort er in mijn tas te zitten
Duur: dit wil ik binnen een half jaar kunnen beheersen, maar het zal me niet verbazen dat het complexer kan zijn dan ik me nu voorstel en dat ik er langer voor nodig heb.
Methode & Wie: situaties met collega artsen doorspreken en actief vragen stellen.



Uitbreiden van mijn kennis qua farmacologie:
- indicaties
- contraindicaties
- bijwerkingen / nevenwerkingen
Duur: hierop zal ik nooit uitgeleerd raken
Methode & Wie: zelfstudie (specifieke literatuur lezen), vragen aan collega's.



Hoe om te gaan met "Lastige vragen":
- het aanleren van een goede attitude binnen een multidisciplinaire setting
- de regie houden
- besluiten kunnen nemen in moeilijke situaties
- uitbreiden van communicatieve vaardigheden
Duur: wederom een continu leerproces, waar ik de hele opleiding voor nodig zal hebben.
Methode & Wie: zelf studeren, vragen als ik het niet weet (collega artsen), situaties doorspreken, er keer op keer weer bij stilstaan dat ik de eindverantwoordelijke ben en dat ik mijn eigen koers moet varen, lastige vragen eens op een rij zetten en me gaan afvragen of ik op dit soort vragen wel in wil gaan.

0 reacties: